Sarajevo, 21. april 2015. godine

Povodom iskakanja iz šina GRAS-ovog tramvaja 20.04.2015. godine, Fondacija Centar za zastupanje građanskih interesa, (Fondacija CPI), obraća se ovim putem Premijeru Vlade Kantona Sarajevo i dugogodišnjem članu kantonalne skupštine g. Elmedinu Konakoviću sa pitanjem: „Kada građani mogu očekivati poboljšanje sigurnosti odnosno normalizaciju javnog prijevoza u Kantonu Sarajevo?“.

Mediji pretpostavljaju da je uzrok iskakanja tramvaja iz šina dotrajalost vozila i šina. Podsjećamo i na direktan sudar tramvaja u kojem je povrijeđeno preko 50 osoba koji se desio 01.11.2013. godine, kojem je uzrok bila neispravna automatska skretnica. Srećom, ove saobraćajne nezgode završile su bez ljudskih žrtava. Građani i građanke Sarajeva i dalje su svakodnevno izloženi opasnostima zbog dotrajalih vozila i šina i pitanje je vremena kada će ovakvo stanje odnijeti i prve ljudske žrtve. Mišljenje građanki i građana o uslugama javnog prijevoza može se vidjeti u analizi „Monitoring javnih usluga u općinama Kantona Sarajevo“ koja je dostupna na www.cpi.ba.

Nakon sastanka Premijera i dvojice ministara Vlade Kantona Sarajevo sa rukovodstvom i sindikatom GRAS-a, održanog 03.04.2015. godine, saznajemo da neće biti stečaja GRAS-a, da neće biti otpuštanja radnika, da će Ministarstvo saobraćaja uspostaviti kontrolu nad štampanjem karata za javni prijevoz, da će rukovodstvo GRAS-a dostaviti novu sistematizaciju radnih mjesta, da treba izvršiti racionalniju podjelu poslova, da će se hitno nabaviti rezervnih dijelova za 300.000 KM i još nešto oko kontrole ulaska u vozila. Kao i mnogo puta do sada, „identifikovani su problemi“, „biće poduzete hitne i radikalne mjere za izlazak iz krize“, itd.

Postavljamo vrlo konkretna pitanja za Premijera Vlade Kantona Sarajevo, g. Elmedina Konakovića: Kada konkretno građani mogu očekivati poboljšanje javnog prijevoza u Kantonu Sarajevo? Koje su faze GRAS-ovog izlaska iz krize, sa kojim rokovima? Šta će se tačno postići? Prema kojim kriterijima je ustanovljeno da nema viška zaposlenih? Prema broju zaposlenih u odnosu na broj vozila, na broj linija, na ukupnu dužinu linija, prema broju prevezenih putnika…? Ili prema sistematizaciji koju je GRAS u suradnji sa vlastima sam napravio. Zašto je u delegaciji koja je išla u posjet GRAS-u bio i ministar za boračka pitanja? Je li riječ o Javnom preduzeću ili javnoj stranačko/boračkoj utvrdi? Kolika je cijena prijeđenog kilometra putnika, ako se uračunaju plaće zaposlenih, gorivo i energija, čišćenje, održavanje i rezervni dijelovi? Ko su ljudi koji već desetljećima od Drvenije do Estrade viču „kupona, kupona“, kakve kupone oni prodaju i za čiji račun? Šta je pokazala revizija poslovanja dosadašnjih uprava? Koje su posljedice za menadžment, upravne i nadzorne odbore? Da li se uništavanjem GRAS-a u stvari otvara prostor i žele pridobiti građani da podrže privatizaciju gradskog prijevoza, koja je dijelom već provedena?

Kroz povijest grada i kroz carevine, kraljevine, ratove i dugi period jednopartijske vlasti, gradski prijevoz je funkcionirao i napredovao. Po prvi put, u današnjem uređenju i današnjoj vlasti, dolazi u pitanje njegov opstanak.

Katastrofalan, prljav, nefunkcionalan i po život opasan gradski prijevoz ima negativne posljedice za razvoj grada, za konkurentnost grada, za kvalitetu života građana, za sigurnost građana, za iskustvo posjetilaca grada, bilo turista, bilo poslovnih ljudi, bilo ljudi iz unutrašnjosti koji dolaze u Sarajevo na liječenje ili nekim drugim poslom. Ogroman je utjecaj na zagađenje zraka kojeg dišemo od strane samih vozila GRAS-a kao i od osobnih vozila i taksija koje građani koriste za prijevoz umjesto gradskog saobraćaja.

Poštovani gospodine Premijeru Konaković, obzirom da imate ključ problema a i snagu jedinstva, molimo vas za kratke, jednostavne i obavezujuće odgovore na ova pitanja.

 

Fondacija Centar za zastupanje građanskih interesa